Nou projecte a la vista


NOU PROJECTE A LA VISTA
LA 440 A ESCALA 1:11

440-001 a l'estació de Sant Celoni. Foto: The STB



Si fins ara als articles sempre començava amb la frase "fa temps que no escric però la maqueta no ha estat parada, ni molt menys", ara sí que puc dir que la maqueta porta aturada des del mes d'abril passat. 

Fins ara tots els meus articles estaven dedicats a la maqueta a escala 1:160. Ara canviarem d'escala tot i que sempre parlem del mateix: de trens petits.

A mi no se'm pot dir "no hi han ous de fer...", perquè m'ho prenc en serio. Tot va començar durant una sobretaula (amb alguna copa de més) en un restaurant de Monistrol on hi anem bastant sovint, i hi va sorgir la idea de construïr una 440 en escala 1:11 per a ample de via de 5 polzades. Aquell mateix dia al vespre, en arribar a casa, vaig fer quatre línies per veure com quedaria a aquesta escala i si era viable desenvolupar-ne el projecte. 

Estudi d'ergonomia de la 440 amb un adult de 1,75m d'alçada a sobre.

Un cop fetes aquestes quatre ratlles, sabent ja quina alçada tindria el model, quina llargada tindrien els cotxes i decidir quatre coses més, vam posar en marxa el projecte amb l'Eric Valverde, qui -com a president del Club d'Amics del Ferrocarril de Cornellà- portaria la veu cantant d'aquest projecte.

Es va decidir construïr un total de 3 unitats de tren:

440-001: 3 cotxes i decoració blau/groc.
440-242: 2 cotxes i decoració Delta.
440-132: 2 cotxes i decoració Regionals R2.

Ara sí que tocava posar-se mans a l'obra. Per començar (i no com fan alguns que sabem) vaig posar-me amb els bogis. Després d'un matí molt productiu per Cornellà ja teniem el plànol dels motors que utilitzaríem, un plànol detallat del bogi del model original i vàries peces comercials que utilitzaríem i que necessitava per elaborar-ne el disseny. Al cap d'una setmana ja tenia els bogis completament desenvolupats.

Bogi motriu de la 440

Un cop desenvolupat el bogi em vaig posar amb el bastidor i la carrosseria. Si bé el bogi sembla la part més complexa d'un tren, la feina gran ha vingut amb la carrosseria, ja que hi ha una quantitat molt important de peces i que s'han de dibuixar una a una, i les peces de planxa un cop dibuixades en 3D s'ha de treure el desenvolupament per tal que ho puguin tallar amb làser.

Cotxe motor sencer, amb tots els seus elements a falta de detallets de carrosseria. 


Durant el mes de juny ja vam fer la primera comanda de peces per fabricar els bogis, mentre el disseny anava avançant amb la carrosseria. Els bogis estan dissenyats de tal manera que un bogi motor es pot convertir en remolc traient només 3 cargols, de manera que a l'hora de fabricar-los fossin tots exactament idèntics i així poder unificar peces.

Lateral del bogi amb el detall del patí del fre magnètic ja soldat.

Procés de soldadura d'un bogi.

Estructura d'un bogi completament soldada.


10 bogis completament soldats esperant rebre les caixes de greix, eixos i demés elements mecànics.

Així es troba el projecte a dia d'avui. Espero ben aviat poder penjar més fotografies (i no captures de pantalla), per ensenyar-vos el procés de construcció d'aquest tren.




Comentaris

  1. Bon dia. No he escrit mai en el teu blog, pero com a aficionat a les 5" dels amics del tren de Girona m'ha interessat el teu blog. Tinc una pregunta: quin programa de CAD has fet servir?

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

L'inici de la maqueta

La impressió en 3D

Ampliem la família de les 440