Material rodant IV: Els cotxes de viatgers

Per poder representar els trens que circulaven per l'estat espanyol a le dècades dels 80 i 90, és imprescindible tenir un bon parc de cotxes de viatgers. Els trens Estrella éren els reis de les vies de l'època. L'actual parc remolcat està format per vàries sèries de cotxes de viatgers, que veurem a continuació.









Sèrie 2.000

Aquests cotxes, popularment coneguts com a Arco, el model real procedien de la transformació de cotxes de la sèrie 10.000 de segona classe, i estaven destinats al servei de tren diürn del mateix nom. El model a escala ens va venir de la mà de Ferromodel, una empresa que al cap de poc temps de treure aquest model (el seu primer) van tancar. Tampoc hi va ajudar gaire el fet que tenen un rodatge bastant nefast, encara que els he pogut arreglar bastant. El parc està format per 6 cotxes d'aquest tipus, i poden formar composicions de 3 o 6 cotxes, essent aquesta última la més habitual.

Tren Arco encapçalat per la 252.048 acabat d'arribar a l'estació de Sant Lluís.

Arco a la corba d'entrada de Santa Sònia, passant elegantment per davant del Turó de la Barretina.


El mateix tren de la foto anterior passant pel viaducte que salva la vall.







Sèrie 5.000

Aquesta sèrie està formada per un únic cotxe de 2a classe i en colors estrella. És de la marca kato, que els va comercialitzar poc temps després de treure al mercat les locomotores 269.

El 5000 Estrella a l'estació de Sant Lluís. A la vida real només en van existir 3 en aquesta decoració,
anant la resta decorats amb el verd característic de Renfe de la segona meitat del s.XX.





Sèrie 8.000

Encara que dels que tinc actualment de 8000 només hi ha els dos furgons, els englobo a tots dins del mateix paràgraf, ja que tots a la vida real procedien de la reforma d'aquests.

Furgó DD-8000:
Furgó DD-8000 en colors estrella, acabat d'arribar a l'estació de Sant Lluís. 

El model dels furgons procedeixen del repintat del model de Fleischmann, cosa que no és fidel al model de Renfe. Per fer-ho una mica més d'aquí li vaig modificar la posició dels pilots dels testers.


Cotxe-Llits WL36x-7100:

El cotxe-llits WL36x-7100 a l'estació de Sant Lluís el dia que va començar les proves.


Aquest cotxe va ser el primer de la sèrie de 8000's que vaig realitzar amb impressió 3D, i va servir de prototip per realitzar la resta.


Cotxes Llitera Bc11x-11600 i Bc10x-12600:


El cotxe Bc11x-11600 a l'estació de Can Rius durant una parada tècnica. Excepcionalment està equipat amb
bogis GC, ja que es tractava d'una circulació de proves.


Els cotxes d'aquestes dues sèries estan íntegrament fabricats amb impressió 3D. En total hi ha 3 cotxes, tots ells en colors Estrella.

El mateix model de la fotografia anterior, just acabat de sortir del taller de pintura.

B11tr-16200:

El cotxe de Regionals B11tr-16200 acabat de sortir del taller de pintura, abans d'entrar en servei



Aquesta sèrie està formada per 4 cotxes, i també estan realitzats completament en impressió 3D a excepció dels bogis, que són de l'antiga Ibertren.

Primera circulació de proves d'un cotxe 16200. A la imatge veiem com la locomotora efectua la maniobra
d'inversió del sentit, ja que en aquell moment la via acabava a Santa Sònia.

Cua d'un tren regional format per 4 cotxes i una locomotora 269 acabat d'arribar a l'estació de Sant Lluís.

El Pullman de la Cerdanya circulant pel túnel urbà de Can Rius, just a la sortida d'aquesta estació.








Sèrie 9.000


Aquesta sèrie de cotxes està formada per 4, dos d'ells en colors 'Nueva imagen' amb el característic blau i groc, i dos d'ells en colors Danone. Són de la marca espanyola Hispatren. Si bé estan molt ben fets i ben detallats, el seu rodatge és el seu punt feble.

Cotxe de primera classe de la sèrie 9.000 en colors Danone.



Cotxe 9.000 de 1a classe en colors 'Nueva imagen', decoració que portava el model real en sortir de fàbrica.








Sèrie 10.000

Aquesta sèrie és la més numerosa de tot el parc remolcat. Està formada, ni més ni menys, per 26 cotxes en total, alguns de 1a classe, alguns de 2a classe, un furgó, un lliteres i un mixte 2a/cafeteria. Llueixen la decoració Estrella i Danone, tan típic d'aquella època.

Un tren Estrella remolcat per una 269 agafant impuls per superar la forta pujada que hi ha just abans
 d'arribar a l'estació de Santa Sònia.

A l'estació de Santa Sònia un tren Estrella format per 9 cotxes avança un Talgo que s'ha aturat en aquesta estació.
Sembla ser que té algun problema.


Uns quants cotxes d'aquesta sèrie han estat transformats per tal de modificar els testers, i fer-los més semblants als testers característics de renfe. Per fer tal transformació vaig dissenyar uns frontals amb porta que posteriorment vaig imprimir en 3D. Un cop impressos, simplement es tractava de tallar el frontal original per la línia de la porta i encolar-hi el nou tester. Aquesta transformació s'ha fet a 9 cotxes d'aquesta sèrie.



Un 10.000 de 1a classe en procés de transformació. Com podeu veure prové d'un cotxe Eurofima de la DB.

El mateix cotxe de la foto anterior un cop aplicada la primera capa d'imprimació. Ara li quedaria llimar l'unió de la nova part amb el cotxe i aplicar-hi una segona capa abans de la pintura.
Aquí tenim el mateix cotxe un cop ja pintat en colors Estrella. Ara li faltarien les calques i muntar-lo.
Un cop muntat aquest és el resultat






Branques Talgo

També conformen el parc remolcat quatre branques Talgo, de les quals només dues estan en servei a dia d'avui.

Talgo III d'Ibertren: Aquesta branca fa molts anys que està aquí, i degut al seu mal rodatge es troba fora de servei. Està formada per 7 cotxes, i està exposada a la vitrina.

Talgo 200 d'Electrotren: Aquesta branca també està fora de servei exposada a la vitrina. Està formada per 6 cotxes. Esporàdicament els seus cotxes s'afegeixen al Talgo Pendular per reforçar el servei.

Talgo III d'Arnold: Aquesta branca està ens servei, i està formada per 16 cotxes més un manso.

Talgo Pendular d'Arnold: També està en servei, i està formada per 12 cotxes.


Un Talgo III traccionat per una 252 comença a enfilar el seguit de rampes per arribar a l'estació de Santa Sònia

Un Talgo i un tren Estrella es creuen al viaducte.

El mateix tren de les fotos anteriors però ara ja en sentit descendent, acaba de sortir de Santa Sònia.

El Talgo III comença en el seu descens cap a Can Rius i finalment, Sant Lluís.

Una 269 amb un Talgo Pendular fent els últims metres de la pujada que el portarà a Santa Sònia.

Un talgo i un Ràpid es creuen a la corba de sota el Turó de la Barretina.

Dia frenètic a l'estació de Can Rius. Una viatgera del Talgo Pendular s'ha posat de part en ple trajecte, així que han apartat el tren en aquesta estació a l'espera dels serveis d'emergència. Mentrestant, un Estrella amb destinació Sant Lluís l'avança, al mateix temps que un Talgo III se'ls creua.















Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'inici de la maqueta

La impressió en 3D

Ampliem la família de les 440